tisdag 31 januari 2012

MUSIK: Honningbarnas trummis omkommen i tragisk bilolycka



Bara dagar innan norska punkbandet Honningbarna skulle göra en efterlängtad StockholmsdebutDebaser Slussen nås jag av den tragiska nyheten att bandets blott 20-årige trummis Anders Askildsen Eikås inatt omkom i en bilolycka i Norge. Bandet vann för bara några veckor sedan en Spellemann (norsk grammis) som bästa rockgrupp 2011 med albumet La alarmane gå. Bandets manager, Lois Holbrook, kommenterade den tragiska dödsolyckan i ett pressmeddelande tidigare idag: "Honningbarna är ett tätt sammansvetsat kompisgäng, och bandet är självklart extremt berörda av det som skett. Våra tankar går till Anders' familj i denna stund [min översättning]."

Vad som händer med Honningbarnas framtid som band är i nuläget fullt förståligt oklart. Men klart är att fredagens spelningen på Debaser ställs in (bandet är också inbokade till Popadelica-festivalen senare i år, om den spelningen blir av är oklart).

Jag fick aldrig chansen att se Honningbarna live, men jag fick upp ögonen för dem via norska musikvänner för flera år sedan och jag har med stor glädje följt de framgångar de nått med sin väldigt politiska punk. Idag sänder jag alla mina kondoleanser till Anders' anhöriga, bandmedlemmar och vänner. Det är en mörk dag för musiknorge och för alla som lärt känna Honningbarna genom deras musik.

Ett klipp från Honningbarnas spelning på förra årets Roskilde-festival:

Inga kommentarer: